Å motta post digitalt innebærer flere fordeler for deg. Du får:

  • raskere svar og informasjon fra det offentlige 
  • varsel på SMS eller e-post når du får brev fra oss
  • tilgang til posten din hvor og når du vil
  • samlet post på ett og samme sted

Siden du må logge deg inn for å lese brevene, er du sikker på at ingen andre kan lese posten din. Du risikerer heller ikke at brev blir borte i postgangen. Digital postkasse er den sikreste postgangen som fins.

Mobil og e-post

For at vi skal kunne sende digital post til deg, må du ha registrert mobiltelefonnummeret og/eller e-postadressen din i det nasjonale kontaktregisteret. Gå inn på norge.no for å registrere deg, eller hvis du allerede er registrert ved at du mottar selvangivelsen din på Altinn. Gå så inn og kontroller at opplysningene dine er riktige.

Elektronisk postkasse

Vi anbefaler også at du skaffer deg digital postkasse. Du kan velge mellom to; Digipost og eBoks. Begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet og er gratis å opprette og bruke. Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning om hvordan du velger og oppretter postkasse. Hvis du ikke oppretter digital postkasse, vil du få posten fra oss i Altinn.

Du kan reservere deg

Privatpersoner som fortsatt ønsker å motta post på papir, kan reservere seg mot digital forsendelse. Det gjør du på norge.no. Dersom du tidligere har reservert deg, men fortsatt ønsker digital post fra oss, opphever du reservasjonen samme sted.

Aldri brukt ID-porten?

Dersom du aldri har registrert mobilnummeret eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg. Da kan vi ikke varsle deg på SMS eller e-post om at vi har sendt deg post, og må derfor sende posten på papir.

Firmaer og organisasjoner

Firmaer og organisasjoner får digital post fra oss i Altinn. Firmaer kan ikke reservere seg mot å motta digital post fra det offentlige. Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn for å registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse.

Kommunen sender beskjed når det ligger post i firmaets digitale postkasse. Hvis andre enn daglig leder skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.

Bedre service

For oss i kommunen innebærer digital postforsendelse:

  • en trygg og sikker kommunikasjon med deg
  • bedre service og raskere svar til våre innbyggere
  • et viktig ledd i prosessen mot en døgnåpen kommune
  • at vi sparer miljøet 

Unntak

Først og fremst bruker vi kun SvarUt i kommunens sentrale saks- og arkivsystem. Der behandler vi byggesaker, vann- og avløpssaker, personalsaker, elevsaker, politiske saker og mye annet. Brev som skrives i andre systemer, for eksempel fra legetjenesten, sykehjemmet og hjemmetjenesten vil fortsatt komme i posten eller på e-post som tidligere.

Vedtatt i lov

Stortinget endret allerede i 2014 forvaltningsloven med tanke på at digital kommunikasjon skal være førstevalg i dialogen mellom innbyggerne og det offentlige. Lovendringen innebærer at offentlige virksomheter kan basere seg på elektronisk kommunikasjon med den enkelte, med mindre denne har reservert seg mot det.

Send oss brev og dokumenter som eDialog

Hasvik kommune har åpnet tjenesten eDialog der du trygt, raskt og sikkert kan sende oss post. Med Edialog kan du trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk selv om de er unntatt offentlighet.

​Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter og saksbehandleren du sender til, kan være borte lenge. Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til Hasvik kommune, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

ID-porten

For å sende oss post via eDialog, klikker du her. Første skritt etterpå, er å autentisere deg ved hjelp av ID-porten, enten bankID, bankID på mobil, minID, Buypass ID eller Commfides. Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster inn eventuelle vedlegg i form av pdf-filer.

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger eller om du representerer en virksomhet.Obligatoriske felt er merket med stjernetegn *
  • I tittelfeltet er det fint om du oppgir saksnummeret ditt hvis du sender oss noe i forbindelse med en sak som allerede pågår, for eksempel 2017/1310.
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i sak- og arkivsystemet vårt.
  • Når du klikker på Send forsendelse, krypteres brevet ditt og sendes direkte inn i sak- og arkivsystemet.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.

 

Egne skjemaer

OBS! Du skal ikke bruke eDialog dersom Hasvik kommune har elektroniske skjemaer til formålet, for eksempel søknad om plass på barnehage, SFO og kulturskole, søknad om forskjellige kulturtilskudd, søknad på stilling med mer. Alle skjemaene våre, finner du under Selvbetjening på hjemmesida vår.