Tiltak som krever ansvarlig foretak


Hvis tiltaket er mer omfattende enn det du kan søke om selv, må du engasjere et ansvarlig foretak (f.eks arkitektfirma, byggmester) som søker for deg.


Ansvarlig søker

Ansvarlig søker har ansvar for at søknaden inneholder alle opplysninger som kommunen trenger for å kunne behandle saken. Søker er ansvarlig for at søknaden viser at tiltaket er planlagt slik at det tilfredsstiller alle krav i eller i medhold av plan- og bygningsloven.

En ansvarlig søker fungerer som bindeledd mellom deg som tiltakshaver, kommunen og andre ansvarlige foretak som skal bistå med å gjennomføre tiltaket frem til ferdigstillelse.

Bolig og fritidsbolig

Oppføring av ny bolig og fritidsbolig er søknadspliktig etter pbl § 20-3 og krever ansvarsretter for alle aktuelle ansvarsområder.

Dersom du skal føre opp ny bolig eller fritidsbolig må du ta kontakt med et firma som kan stå som ansvarlig søker for hele søknadsprosessen.

Påbygg og tilbygg

Påbygg er utvidelse av bygningen i høyden uten at bygningens grunnflate blir endret.

Påbygg er alltid søknadspliktig etter plan- og bygningsloven § 20-3, dvs at det er krav om søknad fra foretak som kan erklære ansvarsrett. Ta kontakt med ett firma som kan stå ansvarlig for søknadsprosessen.

Tilbygg er en utvidelse av bygningen som fører til endring av bebygd areal. Enkelte tilbygg kan du søke om selv, se Tiltak du kan søke om selv.

Tiltak som ikke oppfyller kravene for å søke selv, er søknadspliktig etter pbl § 20-3 hvor det kreves ansvarsretter for alle aktuelle ansvarsområder. Ta kontakt med firma som kan stå som ansvarlig for søknadsprosessen.

Bruksendring

Bruksendring innebærer at det foretas en endret bruk av arealer, eller endring/utvidelse i drift/virksomhet i bygninger, konstruksjoner eller anlegg.

Bruksendring for bolig kan for eksempel være innredning av kjellerbod til kjellerstue, fra bod til badstue. Endring i forretninger fra lager til kontor, fra forretning til bolig, eller endringer som medfører vesentlig endret trafikk.

Enkelte bruksendringer kan du søke om selv, se Tiltak du kan søke om selv.

Bruksendring som ikke oppfyller kravene for å søke selv, er søknadspliktig etter pbl § 20-3 hvor det kreves ansvarsretter for alle aktuelle ansvarsområder. Ta kontakt med firma som kan stå som ansvarlig for søknadsprosessen.

Priser

Priser for 2025:

Påvisning av byggelinjer/husplassering

For påvisning av byggelinjer / husplassering skal betales gebyr etter satser som for grensepåvisning.

  • Til og med to punkter kr 2.695
  • Deretter pr. pkt. kr 1.290

Det skal minimum påvises 3 hjørner/punkter. Tjenesten innbefatter - foruten selve utstikningen - en etterfølgende plasseringskontroll av saling/forskaling/grunnmur.

Pris for 2025:

Bruksendring og ominnredning - kr. 4.379,- i saksbehandlingsgebyr.

Bolighus/fritidsbebyggelse som kjøpes til bruk i næringsformål må søke om bruksendring fra bolig/fritidseiendom til næringsbygg jf. Plan- og bygningsloven § 91a første ledd.

Tomtefesteavgifter og andre kommunale avgifter/gebyrer endres fra bolig/fritidseiendom til næringseiendom. Det gis ikke bruksendringer fra bolighus til fritidseiendom i tettbebygde områder.

Pris for 2025:

Bruksendring og ominnredning - kr. 4.379,- i saksbehandlingsgebyr.

Pris for 2025:

Byggesaker etter pbl §§ 20 - 2 - kr 1.312  i behandlingsgebyr.

 

Boligtomter - salg og festepriser for 2025
 

BeskrivelsePris
Salg tomter: Bolig- og hytte/fritidstomterKr 62,40 pr. m2
Festeavgift for tomter (nye festekontrakter)Kr 3,10 pr m2 pr. år
Minstepris for feste av nye bolig- og fritidstomterKr 2.472 pr. år
Leie av næringstomterKr 16,00 pr. m2 pr. år

Formannskapet kan, etter en konkret helhetsvurdering, innvilge gratis tomt til nyoppføring av enebolig av privatpersoner ment til eget bruk.

 

1. Betaling for medgåtte utgifter

Kommunen kan engasjere særskilt kontrollør for kontroll av statiske beregninger, ventilasjonsanlegg, tilfluktsrom og brannsikring. For slik kontroll kreves det betaling tilsvarende medgåtte utgifter. Ved annonsering om utlegging til offentlig ettersyn, vil annonsekostnadene kreves refundert.

2. Urimelig gebyr

Hvis gebyret etter dette regulativ ansees å bli urimelig høyt i forhold til det arbeidet teknisk avdeling har med arbeidet, kan administrasjonen fastsette et passende gebyr.

Hasvik formannskap kan i særskilt tilfelle redusere gebyret. Denne myndighet kan delegeres til administrasjonen.

Denne del av regulativet omfatter behandling av søknader om delingstillatelse, godkjenning av bebyggelsesplaner m.v.

Pris for 2025

Gebyr for gravemelding: kr 680,- pr. melding.

Denne del av regulativet omfatter behandling av byggesøknader og byggeplasskontroll, samt påvisning av byggelinjer.

Hvor ikke annet er særskilt angitt refererer arealene seg til arbeidets bruksareal - som definert i NS 3940.

Dette betalingsregulativet fastsetter gebyrer til Hasvik kommune for behandling av søknad om deling, byggetillatelse, kontroll og andre oppgaver kommunen i henhold til plan- og bygningslovgivningen er pålagt å utføre. I regulativets del III, pkt. 1 er inntatt betalingshjemmel for arbeid kommunen kan, men ikke er pålagt å utføre.

For behandling av søknad om nyanlegg, utvidet bruk og flytting av avkjørsler, betaler søkeren et gebyr på kr. 1.053,-. Dersom avkjørsels-saken inngår som en naturlig del av fradelingsaken, belastes den ikke med gebyr.

For behandling av søknad om deling/grensejustering og grensepåvisning belastes søkeren med et gebyr på kr. 4.379,- pr. registrert søknad før saken tas til behandling hos administrasjonen.    

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?