Fakturabehandling

Hasvik kommune vil at det skal være enkelt å betale de kommunale regningene, og å sende faktura til kommunen.

Faktura til oss

Hasvik kommune har sentralt fakturamottak for alle kommunale enheter og avdelinger.  Vi foretrekker å få faktura tilsendt i EHF-format, og vi er registrert i ELMA under 964830711, for levering av faktura via vårt elektroniske aksesspunkt.  Alternativt kan faktura sendes i e-post til okonomi@hasvik.kommune.no, eller i post til Hasvik kommune, postboks 43, 9593 Breivikbotn.

Alle fakturaer som sendes til Hasvik kommune skal merkes med vår referanse.  Fortrinnsvis ber vi om at bestillers ressursnummer benyttes som vår referanse, alternativt skal faktura merkes med bestillers navn.

Hasvik kommunes organisasjonsnr.: 964 830 711

Faktura fra oss

Hovedbankkonto 4912 05 00103 kan benyttes til alle typer innbetalinger uten kid.  Denne kontoen kan benyttes ved innbetaling av krav som ikke er fakturert av oss.
Ved bruk av denne konto, vær vennlig og merk innbetalingen med hva betalingen gjelder.

Bankkonto for innbetaling av fakturerte kommunale krav er 4910 14 91365. Denne konto kan bare benyttes ved bruk av kid. 

Fakturering og innbetaling av kommunale tjenester


Avdelingen sender ut kommunale krav via eget faktureringssystem. Faktura sendes fortrinnsvis som e-faktura direkte til nettbank, for kunder som ikke har reservert seg for dette i sin nettbank.  Krav kan også sendes som Vipps-krav dersom kunden har lagt inn mottak av faktura til Vipps i sin Vipps-konto. Ved utstedelse av papirfaktura og/eller purringer vil betalingsblankett med kid-informasjon medfølge, denne må benyttes for å få betalingen automatisk registrert.  

Henvendelser som gjelder fakturagrunnlaget, må skje direkte til det enkelte tjenesteområdet som har levert fakturerbar tjeneste.


Kommunen har egen bankkonto 4910 14 91365 for innbetaling av kommunale krav med kid.

Det er krav til alle offentlige virksomheter at de skal kunne levere faktura i EHF-format elektronisk. 
Hasvik kommune leverer faktura i EHF-format til alle virksomheter, både offentlige og private, via vårt elektroniske aksesspunkt.

Fakturakopi


Er det behov for kopi av mottatt faktura, vennligst ta kontakt på epost okonomi@hasvik.kommune.no


Efaktura og avtalegiro til private kunder


Hasvik kommune tilbyr eFaktura og avtalegiro. Dersom du ikke allerede mottar faktura fra oss direkte til din nettbank, må du sjekke at du har åpnet nettbanken for mottak av e-faktura («Ja-takk-til-alle-eFakturaer» – les mer her Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.). Du kan også velge å legge faste betalinger til kommunen som avtalegiro i din nettbank. Avtalegiroreferansen er kidnr på sist mottatte faktura. 

Priser

Fritak/reduksjon av kommunale eiendomsavgifter/gebyrer - 2025

1 Generelle bestemmelser

Søknad om fritak eller reduksjon av kommunale avgifter framsettes skriftlig til Hasvik kommune og skal begrunnes. Det skal tungtveiende grunner til for at reduksjon / fritak innvilges. 

2 Renovasjon

Det gis som hovedregel ikke fritak for renovasjonsabonnement for eiendommer innenfor boligregulerte områder. Dersom det gis fritak/reduksjon vil fritak/reduksjon av kommunale avgifter kun gjelde for det kalenderåret søknaden framsettes i.

3 Septik

Dersom det gis fritak/reduksjon vil fritak/reduksjon av kommunale avgifter kun gjelde for det kalenderåret søknaden framsettes.

4. Feieavgift

Det gis som hovedregel ingen fritak for eller reduksjon i kommunale feieavgifter

5 Vann og avløpavgifter

Det gis som hovedregel ingen fritak for eller reduksjon i kommunale vann- og avløpsavgifter.

6 Samfunnshus/ forsamlingshus og kirkebygg

Samfunnshus/forsamlingshus og kirkebygg i kommunen betaler vann/avløps avgift tilsvarende lagerbygg. Denne avgiften settes tilsvarende faktor 1 for boligabonnement.

Dersom kartforretning skal gjøres hvor oppmålingsmyndighet må benytte båt eller annet transportmiddel for å komme til eiendommen belastes rekvirenten leiekostnader for bruk av båt eller leie av annet transportmiddel. 

For kartforretning over punktfeste betales minstegebyret i pkt. 3.2.1 dersom merking og oppmåling i marka anses nødvendig. 

  • Til og med to punkter kr 2.695,-.
  • Deretter pr. pkt. kr 1.290,-.

Ved samtidig utstedelse av målebrev basert på denne og tidligere avholdt kartforretning, betales i tillegg kr 1.290,-.
Hvis alle grensene omkring eiendommen skal kartlegges, betales gebyr etter pkt 3.2.1.

  • For utarbeidelse av matrikkelbrev som krever oppmerking i marka er gebyret pr. seksjon beregnet etter areal jf. pkt 3.2.1 over, med minstepris på kr. 13.960.
  • Hvor utarbeidelse av matrikkelbrev ikke krever oppmerking i marka er gebyret pr. seksjon kr 4.040.

Gebyr for kartforretning og kombinert kart- og delingsforretning

Areal i m2 fra til og med   Gebyr kr.    
0150013.960
1501300018.250
3001500021.060

Gebyret øker så videre med kr 1.270,- pr. påbegynte dekar for den fradelte parsell.
Maksimalbeløp for selve oppmålingen settes til kr 29.160,-.

Gebyr for utsetting av punktfeste: kr 11.380,-.

Feieavgift 2025

Feieavgiften er kr. 708 pr. pipe pr. år eks. mva.

Septikavgift fom 01.01.2025

 

Tømming av septiktanker

Satsen for tømming av septiktanker settes til kr 4.250 pr. septiktank pr. år (eks. mva).

For boliger som i matrikkel er registrert som fritidsboliger betales halv årsavgift.

Renovasjonsavgifter fom 01.01.2025

Enhetstyper   Tømmefrekvens   Pris pr. enhet pr. år eks mva 
140 l. dunk1 gang / 2.ukekr 5.380
240 l. dunk1 gang / 2.ukekr 6.020
360 l. dunk1 gang / 2.ukekr 6.860
 

 

a) Saksbehandlingsgebyrer skal betales til Hasvik kommune før administrasjonen tar saken til behandling. Gebyr for kartforretningen skal betales til Hasvik kommune før oppmåling finner sted. 

b) Dersom den oppmålte parsell blir større enn søknaden tilsier og av den grunn er blitt behandlet i feil gebyrklasse skal rekvirenten etter-faktureres det resterende gebyrbeløp. 

c) Er den oppmålte parsell mindre enn søknaden tilsier og av den grunn blitt behandlet i feil gebyrklasse skal det overskytende gebyr refunderes rekvirenten. 

d) Betalingen skjer etter det regulativ og de satser som gjelder på rekvisisjons-tidspunktet. Det forutsettes at nødvendige tillatelser foreligger og at nødvendige betingelser er oppfylt. 

e) Gebyrsatsene er inkludert hjelpemannskap, bilgodtgjørelse, administrasjons-utgifter og merkemateriell. 

f) Leie av båt eller annet egnet transportmiddel må i sin helhet dekkes av rekvirenten. Rekvirenten må selv besørge transport for landmåler og kommunens representant. 

g) Tinglysing kommer i tillegg der dette er påkrevet. Dersom Hasvik kommune besørger innsending av dokumenter for tinglysning kommer det i tillegg til Statens Kartverks tinglysningsgebyr kommunalt gebyr pålydende kr 58.- til dekning av porto.

3.2.12 Urimelig gebyr

Hvis gebyret etter dette regulativ ansees å bli urimelig høyt i forhold til det arbeid oppmålingsmyndigheten har med saken, kan oppmålingsmyndigheten fastsette et passende gebyr.

Hasvik formannskap kan i særskilte tilfeller redusere gebyret. Denne myndighet kan delegeres til administrasjonen.

Når rekvirenten samtidig er bestyrer og gjør det tekniske arbeidet, jf. 3.2.3, eller forestår forarbeidet (kartarbeidet/dokumentasjoner) for registreringsbrev bortfaller vanlig gebyr. Det betales da et ekspedisjonsgebyr på kr. 700,- + kr 180,- for hvert ekstra registreringsnummer.

For slike forretninger over større sammenhengende parseller/eiendommer til landbruks-, allmenne fritids- og andre allmennyttige formål, betales etter anvendt tid begrenset til maksimum halvt gebyr etter pkt 3.2.1 og 3.2.3.

For forretninger der den tekniske delen utføres av andre enn oppmålingsmyndigheten betales etter pkt. 3.2.1.

For bekreftet kopi av målebrev betales 1/5 av det til enhver tid gjeldende statlige rettsgebyr. 

Forutsetter tilfredsstillende matrikkelbrev (koordinatbestemte grenser), eller nylig avholdt kartforretning.

For utstedelse av nytt matrikkelbrev betales kr 1.290.

For ajourføring av koordinatbestemt målebrev som tas i forbindelse med kart- og delingsforretning over parsell av samme eiendom, betales kr 865.

Ved tilbakekalt, avbrutt eller annullert forretning - forårsaket av rekvirenten etter at saken er berammet - betales full gebyr jfr den omsøkte parsellens areal i henhold til pkt 3.2.1.

Vann og avløpsavgifter(årspriser) fom 01.01.2025.

1 Vann

Bolig areal kvm

Grunnlag

Faktor

Beløp eks mva

25 - 75kr 4.1600,7kr 2.912
75 - 125kr 4.1601kr 4.160
125 - 150kr 4.1601,3kr 5.410
150 - 200kr 4.1601,8kr 7.489
over 200kr 4.1602,2kr 9.151
    
Fritidsboligerkr 4.1600,7kr 2.912
    

Næringsbygg

Grunnlag

Faktor

Beløp eks mva

0 - 200kr 6.9541kr 6.954
200 - 400kr 6.9543kr 20.862
400 - 600kr 6.9545kr 34.772
600 - 800kr 6.9547kr 48.680
800 - 1000kr 6.9549kr 62.588
1000 - 1500kr 6.95412,5kr 86.929
Over 1500kr 6.95417,5kr 121.701

Ovennevnte satser for næringsbygg gjelder ikke storforbrukere som fiskeindustri m.v. For disse skal vannavgift avregnes etter forbruk, jf. tabellen nedenfor.
 

2 Leie av vannmåler og pris pr. kubikk

For vannmåler fastsettes det en fastavgift på kroner 9.107 eks. mva. pr. år.

I tillegg betales det pr. levert kubikk:

  • Kr. 10,91 ekskl. mva. for de første 25.000 kubikk. 
  • Kr. 8,50 ekskl. mva. for de neste 25.000 kubikk. 
  • Kr. 6,02 ekskl. mva. for de neste 25.000 kubikk. 
  • Kr. 3,64 ekskl. mva. for de neste 25.000 kubikk.
  • Kr. 1,81 ekskl. mva. per kubikk for alt som overstiger 100.000 kubikk i forbruk innenfor kalenderåret
     

3 Avløp

Bolig areal kvmGrunnlagFaktorBeløp eks mva
25 - 75kr 3.4870,7kr 2.441
75 - 125kr 3.4871kr 3.487
125 - 150kr 3.4871,3kr 4.533
150 - 200kr 3.4871,8kr 6.278
over 200kr 3.4872,2kr 7.671
    
Fritidsboligerkr 3.4870,7kr 2.441
    
Næringsbygg 

 

 
0 - 200kr 3.8351kr 3.835
200 - 400kr 3.8353kr 11.505
400 - 600kr 3.8355kr 19.174
600 - 800kr 3.8357kr 26.844
800 - 1000kr 3.8359kr 34.514
1000 - 1500kr 3.83512,5kr 47.937
Over 1500kr 3.83517,5kr 67.121

For næringsbygg som betaler vann etter måler, beregnes avløpsavgiften i hht. areal.

 

Tilknytningsavgift for vann, vei og kloakk for 2025
 

Tilknytningsavgift for veg:  Kr 6.310 eks. mva.

Tilknytningsavgift for vann: Kr 5.950 eks. mva.

Tilknytningsavgift for avløp: Kr 7.851 eks. mva.

Det kan etter søknad gis fritak for tilknytningsavgift for nyoppførte boligbygg.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?