Krysseren Murmansk

Da kirkeklokkene ringte jula inn på julaften 1994, fikk befolkningen på Sørvær overrakt en noe spesiell julegave. Rett inn mot bygda kom den russiske krysseren "Murmansk" i fri drift.

Murmansk
Murmansk - Copyright Anne Olsen-Ryum

Den slet seg utenfor Senja på sin ferd mot India hvor den skulle hugges opp.

Deretter seilte den uten skipper og mannskap i fire døgn gjennom kuling og storm.

Aldri ble den oppbrakt av kystvakt eller sjøforsvar, og endte ironisk nok som nabo til NATO-radaren på Sørvær!

Murmansk grunnstøtte like under en steil bergkant på ca. 15 meters dyp og tre steinkast utenfor naturskjønne Sørvær. Kjølen boret seg skikkelig ned i havbunnen og Murmansk ble et uønsket landemerke for det lille kystsamfunnet. Krigsmaskinen målte 211 meter, veide 17.000 tonn og 1800 sovjetiske menn tjenestegjorde ombord i sin tid.

Med jevne mellomrom bragte den stedsnavnet Sørvær ut i mediene - enten vedrørende mislykte forsøk på å dra den av bunn og slepe den videre, eller frykt for at det skulle finnes 400 tonn tungolje skjult ombord.

Murmansk - slik den engang var
Murmansk - slik den engang var

I august 2008 besluttet sentrale myndigheter at vraket Murmansk skulle fjernes. Arbeidet startet på sensommeren 2009, og vraket var ferdig hugd opp og fjernet høsten 2012.

Offisielle avslutning på prosjekt Murmansk

Torsdag 2. mai 2013 inviterte Hasvik Kommune, Kystverket og AF Decom Sørværs befolkning og andre interesserte til den offisielle avslutningen på prosjekt Murmansk.

Det ble en historisk gjennomgang fra Murmansk ankom Sørvær julaften 1994 til den var hugd opp og fjernet høsten 2012. I tillegg til Hasvik kommune, ledelsen i Kystverket og AF Decom, deltok tidligere fiskeriminister Helga Pedersen.
 
En epoke var omsider over for det lille kystsamfunnet i Finnmark.

Del dette:

Tips en venn Skriv ut