Økonomisk sosialhjelp

Du kan få økonomisk hjelp av kommunen hvis du ikke klarer å forsørge deg selv.

  • Generelt om tjenesten

    Alternativt navn

    Økonomisk stønad

    Beskrivelse

    Økonomisk sosialhjelp skal sikre at du har nok midler til et forsvarlig livsopphold hvis du ikke kan sørge for det selv gjennom arbeid eller andre inntektskilder.

    Med livsopphold menes livsnødvendigheter som mat, husleie, strøm og nødvendige klær. Denne hjelpen vil være den vanligste formen for hjelp. Men du kan også motta hjelp i form av lån eller garanti for lån. Dette vil først og fremst være aktuelt hvis det antas at du vil være i stand til å tilbakebetale lånet.

    Kriterier/vilkår

    Vi vil gjøre en konkret vurdering av dine faktiske behov. Økonomisk sosialhjelp er en rettighet som i utgangspunktet gis uten vilkår, men alle under 30 år må gjennomføre visse aktiviteter som er avtalt med kommunen, for å få sosialhjelp.

    Du kan også bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt: 

    • Om du har søkt om bostøtte
    • Om du har benyttet dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger
    • Om du har kontakt med Nav og tar imot tilbud om arbeid eller kurs

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    Kvalifiseringsprogrammet
    Hjelpetilbud i kommunen
    aaa
  • Lover og forskrifter
  • Skjema
  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Nav-kontoret skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til Nav innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Søknader behandles så raskt som mulig. Behandlingen kan imidlertid bli forsinket hvis du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Nav innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til Nav. Opprettholder Nav sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:NAV Hasvik
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:Odd.Ivar.Gladso@nav.no
    Postadresse:Postboks 43 9590 HASVIK
    Besøksadresse:NAV Hasvik 9590 HASVIK

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:NAV Hasvik
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:Odd.Ivar.Gladso@nav.no
    Postadresse:Postboks 43 9590 HASVIK
    Besøksadresse:NAV Hasvik 9590 HASVIK
    Åpningstid:09.00 - 15.00

    Kontaktpersoner

    Navn:Odd Ivar Gladsø
    Tittel:Nav-leder
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:Odd.Ivar.Gladso@nav.no
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-08-17 10:46
    Gyldig fra
    2018-08-01
    Gyldig til
    2020-12-31