Avlastning

Avlastning er et tilbud til enkeltpersoner eller familier som har tunge omsorgsoppgaver. Avlastning skal bidra til at omsorgsyteren får et liv med god helse og tid til ferie og fritid.

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Har du omsorgsoppgaver som gjør at du har behov for avlastning? Kommunen kan for eksempel yte avlastning i form av hjemmehjelp, dagtilbud eller avlastningsopphold på sykehjem. Avlastningen skal gi deg rom for normal fritid, mulighet for å reise på ferier og tid til å bevare ditt sosiale nettverk. 

    Målgruppe

    Den som yter omsorg for eldre, funksjonshemmede eller andre pleietrengende

    Kriterier/vilkår

    Du skal ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er blant annet:

    •     om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
    •     om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
    •     om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen


    Det er kommunen som i samarbeid med deg som søker bestemmer hvilke tjenester som skal gis

    Pris for tjenesten

    Tjenesten er gratis.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven. Se blant annet

    Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende
    Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-8 Tiltak ved særlig tyngende omsorgsoppgaver

    Lover

    Forvaltningsloven
    Helse- og omsorgstjenesteloven
    Pasient- og brukerrettighetsloven

    Forskrifter

    Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om avlastning. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om avlastning.

    Skjema

    Bolig og avlastningstiltak for funksjonshemmede - søknad
    Pleie- og omsorgstjenester - søknad
    Søknad om tildeling av trygghetsalarm
  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Pleie og omsorg
    Telefon:78 45 25 00
    Epost:pleieomsorgleder@hasvik.kommune.no
    Postadresse:Sykestuveien 13 9590 HASVIK
    Besøksadresse:9593 BREIVIKBOTN

    Kontaktpersoner

    Navn:Karen Mauseth
    Tittel:Pleie- og omsorgsleder
    Telefon:78 45 25 21
    Mobil:90 96 08 65
    Epost:pleieomsorgleder@hasvik.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-08-17 10:41
    Gyldig fra
    2018-08-01
    Gyldig til
    2020-12-31